Derek Jarman

“Moving pictures of a painter”
Brits avantgarde filmmaker (1942-1994) met een visueel uitbundige en avontuurlijke stijl, die liever de klemtoon legde op expressionistische beelden en sfeervolle klanken dan op verhaallijnen en personages. Homo-erotiek, geweld en macht, schilderkunst, het (mannelijk) lichaam, historische figuren en vergaande stilistische experimenten kenmerkten zijn werk.

Movies

Zijn debuutfilm Sebastiane (1975), de visuele mengelmoes van anarchie, cultuur en symboliek Jubilee (1978), de Shakespeare-verfilming The Tempest (1979), The Angelic Conversation (1985), Caravaggio (1986) waarin Jarman de schilderijen van de Italiaanse kunstschilder aan de hand van diens homoseksualiteit uitlegt, The last of England (1987), War Requiem (1989), The garden (1990), Edward II (1991), Wittgenstein (1993), zijn laatste film Blue (1993) waarin vijftig minuten lang tegen een blauwe achtergrond een collage van fragmenten uit gedichten en dagboeknotities te horen en te zien is.
Glitterbug (1994) was een collage van Derek Jarman’s Super 8 video’s, postuum verzameld door zijn vrienden als een hommage aan Derek Jarman.

Over Blue: “Against a plain, unchanging blue screen, a densely interwoven soundtrack of voices, sound effects and music attempt to convey a portrait of Derek Jarman’s experiences with AIDS, both literally and allegorically, together with an exploration of the meanings associated with the colour blue.”

Derek Jarman: five essential films

The earliest known footage of the Sex Pistols performing live at Andrew Logan’s “Valentine’s Ball” in his Butler’s Wharf studio (14 February 1976). Recorded on Super 8 by Derek Jarman at 18 frames per second. Jarman’s silent footage eventually made its (uncredited) way into the Roadrunner segment of the 1980 Julien Temple film The Great Rock ‘n’ Roll Swindle.

Garden

Derek Jarman Garden Prospect Cottage
Photographs of Prospect Cottage

Sketchbooks

Derek Jarman sketchbooks – in pictures

A Journey to Avebury – shortfilm, 1971

Quotes en links

Punkregisseur? “Dat is maar een labeltje. Ik heb de punkcultuur alleen vanaf de zijlijn gevolgd en vond de verwarring die de punk veroorzaakte wel grappig. Daar bleef het bij, het is nooit mijn stijl van leven geweest.”

“People say to me, “You make fantastic films” and I say, “No, I make documentaries.””