‘Ik ben nog altijd megaverliefd op de trombone’

‘Mijn moeder droomde van een zoon die trompet speelde. Maar een dochter met een trombone was ook oké.’ Meer dan oké zelfs, getuige You know, de nieuwe cd van ‘Jong jazztalent’ Nabou Claerhout.

Nabou Claerhout (28) moest sterke argumenten op tafel leggen, toen ze als acht­jarige naar de muziekschool wilde. ‘Dat mocht van mijn mama alleen als ik eerst verliefd werd op een instrument’, vertelt de Antwerpse. ‘De toenmalige vriend van mijn oudere zus, die zelf zangeres is, nam die opdracht ter harte en hielp mij kennis te maken met verschillende instrumenten. Eerst probeerde ik de fagot, maar die vonden we te oubollig. Drums waren te luid, en een harp was te duur. Zo ben ik bij de trombone beland. Dat zag mijn mama zeker zitten, ook al had ze blijkbaar altijd gedroomd van een zoon die trompet speelde.’

‘Vandaag ben ik nog altijd megaverliefd op mijn instrument. Als ik na een drukke periode weer eens een hele dag voor mezelf heb en uren na elkaar kan spelen, kom ik uit de studeerkamer en zeg tegen mijn vriend: ik snap écht niet waarom er mensen zijn die een ander instrument dan trombone willen spelen.’

Al dat oefenen heeft al mooie resultaten opgeleverd. Voor haar ep Hubert van twee jaar geleden kreeg ze veel lof en nu is er You know, een plaat die volgens Claerhout veel volwassener klinkt. Een mooi werkstuk vol melodieuze, pakkende moderne jazz, waarin de warme trombone van Claerhout mooi spoort met de gitaar van Roeland Celis (die u kent van Hast) en de ritme­tandem van Mathias Vercammen (drums) en Trui Amerlinck (bas) mooie fundamenten legt.

De band bestaat al vier jaar en zou oorspronkelijk simpelweg ‘Nabou Claerhout kwartet’ heten. ‘Maar Trui vond die naam toch wel érg jazz klinken, terwijl wij met onze muziek breder gaan. We zijn dan aan het zoeken geslagen en zijn bij Nabou uitgekomen: die naam vonden we al speciaal genoeg klinken.’ En om het nog wat specialer te maken wordt de groepsnaam als NΔBOU geschreven.

Vaders mooiste

Claerhout heeft haar voornaam te danken aan haar vader, die van Senegal is. ‘En daar wordt elk eerste meisje in een huisgezin Seynabou genoemd. Wat overigens “vaders mooiste” betekent, dus ik ben daar best ­tevreden mee. Officieel heet ik dus Seynabou, maar die “Sey” voegt mijn mama er ­alleen aan toe als ik iets verkeerds heb ­gedaan (lacht).’

Claerhout groeide op in een gezin waarin er altijd veel muziek klonk. ‘Er was altijd een platenspeler in huis, en een piano, en ik mocht daarmee doen wat ik wilde. ­Muziek was echt iets dat plezier kon bezorgen. Mijn broer is een operafreak, heeft van elke opera diverse uitvoeringen in huis. Mijn mama hield van rockmuziek ­zoals Skunk Anansie en Franse chansons. En mijn zus, de zangeres, was vooral fan van Earth, Wind & Fire en Erykah Badu. Via haar heb ik ook Fred Wesley (de trombonist van James Brown en Parliament Funkadelic, red.) leren kennen, zonder meer mijn grootste jeugdheld.’

Niet dat Claerhout alleen maar bij trombonisten inspiratie vond. ‘Ik heb meer naar gitaristen zoals Pat Metheny, John Scofield of Lionel Loueke geluisterd. Ilja Reijngoud, mijn tromboneleraar aan het conservatorium van Rotterdam, luisterde zelf ook meer naar (saxofonist) Michael Brecker dan naar (trombonist) J.J. Johnson. Er gebeurde iets op andere instrumenten dat nog niet ­gebeurde op de trombone.’

Band met zes trombonisten

Het verklaart misschien waarom de trombone op You know soms een beetje anders klinkt dan u van dat instrument gewend bent. Claerhout gebruikt veel effecten, waardoor de trombone een veel moderner geluid krijgt. ‘Dat zijn eigenlijk gitaareffecten’, vertelt ze. ‘Ik zag gitaristen met al die pedalen in de weer en dacht: waarom zou dat niet ook op een blaasinstrument kunnen? Ik ben een kind van mijn tijd, hé. Dankzij die effecten kan ik ook Roeland begeleiden als hij soleert, met een voller groepsgeluid als gevolg. Ik hou wel de ­balans tussen de akoestische klank van mijn instrument en de elektronica in de gaten. Het is niet de bedoeling dat de effecten zo zwaar doorwegen dat het helemaal niet meer als een trombone zou klinken.’

Op You know, met allemaal composities van Claerhout zelf, is dat alvast goed ­gelukt. Dat Gent Jazz haar deze zomer tot ‘Jong jazztalent’ uitriep, is dus meer dan terecht. Claerhout mag tegen de volgende editie van het Gentse festival een ‘droomproject’ uitwerken. ‘Dat wordt een band met zes trombonisten en een ritmesectie’, vertelt ze. ‘Allemaal mensen die ik zelf heb gekozen, en allemaal zo ongeveer van mijn leeftijd. Ik kijk er enorm naar uit.’ https://www.youtube.com/embed/9WE8x5jp-1o

You know van Nabou is nu uit bij Outnote records.

De Standaard