‘Dat zogenaamde ‘rijk der vrijheid’ – wat heb ik toch een hékel aan die uitdrukking.’ De oogst van deze maand bestaat uit veelkleurige kasseien, mechanische slaven en enkele quotes.
Pascale Marthine Tayou doet het kasseipad van het Antwerpse openluchtmuseum Middelheim oplichten met kleuren, als een zacht pleidooi voor veelkleurigheid en meer harmonie in de publieke ruimte. De ingreep van Tayou kadert in de tentoonstelling Congoville dat een stukje vergeten koloniaal verleden laat belichten door 15 kunstenaars.
Het vergeten verleden van de buurman
No comment / Braakland
“De corona-pandemie liet zien wat verkeerd is in onze maatschappijen, bijvoorbeeld als het gaat om gezondheidszorg. Maar de coronacrisis is ook een versneller van bepaalde trends. Al voor de pandemie was ik bezorgd over de snelle ontwikkeling van technologie. Zonder overdrijving kun je zeggen dat we mechanische slaven worden. Thuiswerken, dating op afstand, al onze handelingen worden digitaal. En wat me verontrust, is dat allerlei activiteiten in handelswaar worden veranderd.” – filosoof Srecko Horvat in De Standaard
De strijd om de straat — Brussel staat voor een zinderende omwenteling. De auto is er almachtig, maar de mens eist zijn plek op. Die bevrijding schuurt. ‘Automobilisten voelen dat ze hun privileges moeten afgeven. Ik zie het als een stuiptrekking van het oude Brussel.’ Een reportage over het verkeer in Brussel in DS Weekblad (22/5/2021)
‘Het is prachtig dat hangjongeren komen chillen bij ons werk’ — De Standaard sprak met Gijs Van Vaerenbergh. Het megasucces van het doorkijkkerkje in Borgloon leverde het Leuvense architectenduo al heel wat opdrachten op. Nochtans, “we willen niet zomaar eyecatchers bouwen. We proberen ons juist bescheiden. ‘Reading between the lines is een ode aan het landschap. Het doet je er verwonderd naar kijken.”
Klank